Matkailu- ja ravitsemisala

Matkailu- ja ravitsemisalalla toimivien yritysten tuottamat palvelut liittyvät läheisesti toisiinsa. Matkailualan palveluita ovat esimerkiksi matkojen myymiset ja hotellivarausten tekemiset. Ravitsemispalveluja tarjoavat monenlaiset ravintolat, kahvilat ja catering-alan yritykset. Hotellit ja muut majoitusliikkeet majoittavat koti- ja ulkomaalaisia asiakkaitaan sekä tarjoavat mm. ravintola- ja kokouspalveluja.

Matkatoimistoissa työskentelevät virkailijat esittelevät asiakkaille matkoja ja niiden oheispalveluita, myyvät ja varaavat matkoja sekä neuvovat asiakkaita. Ohjelmapalvelujen suunnittelu ja toteutus työllistävät matkailualan ohjelmapalveluyrityksissä, lomakeskuksissa, hotelleissa jne. Hotelleissa, lomakylissä jne. työskennellään esimerkiksi vastaanotossa, ravintolapalveluissa ja siivoustehtävissä. Ravintoloissa työskennellään mm. ruoan valmistuksen, tarjoilun ja asiakaspalvelun tehtävissä.

Asiakkaiden tarpeet ja odotukset ovat matkailu- ja ravitsemispalvelujen tuottamisen lähtökohtina. Henkilökunnan palvelualttius ja ammattitaito vaikuttavat merkittävästi sekä palvelun onnistumiseen että yrityksen menestymiseen. Tyytyväinen asiakas on paras markkinoija. Asiakaspalvelutaitojen lisäksi alalla tarvitaan yhteistyötaitoja ja joustavuutta sekä kielitaitoa ja kulttuurien tuntemusta.

Matkailu- ja ravitsemisala on merkittävä palvelualan työllistäjä. Alalla työskentelee paljon myös osa-aikaisia sekä vuokratyöläisiä, koska palvelujen kysyntä vaihtelee sesonkien mukaan. Maailmantalouden suhdanteet vaikuttavat alan työllisyyteen palveluiden ja tuotteiden kysyntänä. Alan työllisyys riippuu siten pitkälti talouden suhdanteiden kehityksestä.

 


E | L | M | P | T



Erä-opas, kouluttaja

Eräretki, oppaan peruskeikka ei ole tepastelua huopahattu päässä vaan aikatauluttamista, ennakkovalmistelua ja fyysistä työtä. Välineet ja varusteet on kuljetettava kohteeseen ja sieltä takaisin, lumikengät yhteen paikkaan, polkupyörät toiseen, kanootit kolmanteen.


Laivan purseri

Toimin laivan purserina komentosillan, konehuoneen ja matkustajien välisenä yhdyshenkilönä. Vastaan laivan asumispalveluista. Matkustamon ja yleisten tilojen lisäksi vastaan laivan kasinosta ja informaatiopisteestä. Merilaki ja viranomaismääräykset säätelevät kaikkea laivatyötä lastauksesta hyttien kalustamiseen. Laiva ei lähde satamasta ennen kuin sen vakavuus on varmistettu. Henkilökunnalle matka merkitsee jatkuvaa valmiustilaa. Laivalla voi sattua mitä tahansa. Pieni jännitys leimaa lepohetkeäkin, sillä purserina vastaan mahdollisessa hätätilanteessa koko laivan evakuoinnista.


Matkailuneuvoja

Matkailuneuvojan työ on monipuolista.asiakaspalvelua.Työhön kuuluu sisältyy neuvontaa alkaen majoitusvaihtoehdoista,  käyntikohteista, nähtävyyksistä, historiasta kalastuslupiin ja  karttoihin. Asiakkaita ovat täällä vierailevien lisäksi puhelin- ja sähköpostiasiakkaat, joskus on ihan perinteistä kirjeenvaihtoakin. Asiakkaat voivat esittää kysymyksiä melkein ihan mistä tahansa. Ensimmäisinä työkuukausina jokainen kysymys on uusi. Täytyy ainakin tietää mistä tieto löytyy.

Matkaopas

Matkaopas voi esittää kohdemaatoiveensa työnantajalleen, mutta omat haaveet eivät toteudu läheskään aina. Harvalla matkaoppaalla on ympärivuotisia kohteita. Minä työskentelen useimmiten kesän yhdessä kohdemassa, talven toisessa.Työ on vaativaa ja vastuullista, mutta antoisaa. Työkohteen perustiedot saan työnantajaltani. Perehdyn materiaaliin ja tutustun maahan sekä erilaisiin kulttuureihin. Kierrän opasryhmän mukana kohdepaikkakunnat, retkikohteet ja hotellit. Kielitaito on ammatissa tärkeää. Opiskelin englannin lisäksi saksaa, ranskaa, espanjaa ja kreikkaa. Kieli kuitenkin unohtuu helposti, jos sitä ei käytä aktiivisesti.

Oppaan arkeen kuuluu valtavasti työtä, jota matkailija ei välttämättä huomaa. Kulissien takainen työ koostuu paperitöistä, ympärivuorokautisesta palvelupuhelimen ylläpidosta, tulkkausavusta ja kaikesta yllätyksellisestä. Mitä vain voi sattua. Onnettomuuksia, sairastapauksia, ryöstöjä ja pahoinpitelyjä. Opas lähtee aina paikan päälle selvittämään asiakkaansa vaikeuksia. Oppaan pitää sietää kaaosta. Yritän suhtautua asiakkaaseen positiivisesti, vaikka hänen mielestä kaikki menee pieleen.


Palvelutasovastaava, lomamyyjä

Asiakkaat kysyvät kaikkea mahdollista, eikä kukaan meistä ei ole täydellinen tietopankki. Avokonttori helpottaa tiedon jakamista. Jos vieressä istuu sukellusta tunteva kollega, on luontevaa hyödyntää hänen tietämystään.

Pelinhoitaja

Kasinon pelipöydässä voitonjako pitää ratkaista oikein ja nopeasti. Laskupää ja hyvä muisti auttavat. Pelinhoitajan ei tarvitse miettiä voittoja. Siitä pitää huolen tilastomatematiikka.


Tapahtumatuottaja, yhteyspäällikkö

Tapahtuma koostuu lukuisista elementeistä. Niitä ovat esimerkiksi  tapahtuman visuaalinen ilme, painotuotteet, videot, animaatiot, digitaalinen sisältö, virtuaaliset ratkaisut, vuorovaikutteiset ratkaisut, somistusratkaisut, verkkopalvelut, asia- ja viihde-esiintyjien valinta, musiikki, tekninen kokonaistoteutus  ja tietenkin tarjoilut.