Tietopalvelukonsultti

Saija Savolainen, 37 v

Kirjastot käyttävät hyväkseen tietotekniikkaa ja kehittävät uusia verkkopalveluja. Kuntalainen voi tänään hoitaa kirjastoasioitaan internetissä, mutta yhä useampi saapuu paikan päälle. Tietotekniikka ja internet eivät korvaa kirjoja eivätkä kirjastotaloa.

Töölön kirjasto on kävijä- ja lainausmääriltään Helsingin suurimpia kirjastoja. Täällä työskentelee kolmekymmentä työntekijää. Minä toimin kirjaston tietopalvelukonsulttina, osallistun verkkotyöhön, palvelen asiakkaita ja opastan henkilökuntaa.

Työntekijän ammattinimike ei modernissa kirjastossa aseta rajoituksia työnteolle. Ammatillinen suuntautuneisuus riippuu työntekijästä itsestään. Jos työntekijä on halukas tekemään vaativaa ja monipuolista työtä, se sallitaan. Minä ainakaan en näe ympärilläni raja-aitoja.

Asiakas tarvitsee asiantuntijan apua

Ihmiset haluavat plärätä kirjoja. Kirjan asema ei näytä heikkenevän, vaikka digitaalisen e-kirjan voisi lukea omalta tietokoneeltaan. Kaikilla ei ole kotonaan laajakaistayhteyttä, ei välttämättä edes tietokonetta, ja vain harvat voivat ostaa kaikki uutuudet. Kirjasto tarjoaa kaiken ilmaiseksi, kirjat, lehdet, musiikin, elokuvat ja videot. Kirjastoon hakeudutaan mitä moninaisimmista syistä. Jollekin käynti kirjastossa saattaa olla merkittävä sosiaalinen tapahtuma.

Töölön kirjastossa asiakkaiden käytössä on parikymmentä nettitietokonetta ja toistakymmentä. aineistonhakupäätettä. Kirjastopalvelujen käyttäjät asioivat kirjastossa varsin omatoimisesti. Usein asiakas tarvitsee kuitenkin avukseen tietokantojen asiantuntijaa.

Opastan käyttäjiä ja pidän asiakaskursseja. Käymme läpi tiedonhaun periaatteita, sähköpostihallintaa ja muita internetpalveluja. Ohjaan asiakkaita käyttämään lainaus- ja palautusautomaatteja. Automaatio tuo tehoa kirjastopalveluihin mutta ei vähennä kirjastoammattilaisten työtä. Kirjat on hankittava, luokiteltava, kunnostettava ja saatettava hyllyihin.

Kirjastomme ensimmäisessä kerroksessa hoidetaan lainaukset, palautukset, varaukset, kirjastokortit ja maksuliikenne. Tietopalveluosasto sijaitsee toisessa kerroksessa. Omalla vuorollani työskentelen asiakaspalvelussa ja vastaan asiakkaiden kyselyihin. Usein opastan asiakasta kädestä pitäen. Kun asiakas varaa minulta palveluajan, teemme kaiken yhdessä.

Varaa ja kysy verkossa

Verkkopalvelut kehittyvät nopeaan tahtiin. Asiakas voi jo nyt varata teoksia ja uusia lainojaan internetin kautta. Jossakin vaiheessa maksuliikennekin hoitunee netissä. Helsingin kaupunginkirjaston kotisivuilla asiakas voi kysyä mitä tahansa mieltä askarruttavaa. Hän saa vastauksen omaan sähköpostiinsa. Aihe tallennetaan myös kaikkien käytössä olevaan, avoimeen nettiarkistoon.

Asiakas voi käydä vuoropuhelua kirjastolaisten kanssa valtakunnallisessa - Kysy Kirjastonhoitajalta? -palvelussa. Igs Tietohuoltoaseman "Kysy mitä vaan" -sivuilla kaupunginkirjaston tietopalvelun ammattilaiset vastaavat asiakkaille. "Kysy online" on pääkaupunkiseudun kirjastojen reaaliaikainen chat-palvelu.

Nettikyselyt ohjautuvat kirjastoammattilaisille. Osa verkkopalveluvastuuta jaetaan Helsingin kirjastojen kesken. Kukin kirjasto vuorollaan huolehtii siitä, että vastaukset eivät jää roikkumaan. Minä käyn asiakkaiden kysymyksiä läpi päivittäin, etsin tietoa ja vastaan. Kysymyksiä tulee paljon, sillä kirjaston kaikki tietokannat eivät ole vielä julkisessa käytössä.

Viikoittain teen kirjahankintoja. Seuraan kustantajien kotisivuja, kirja-arvosteluja ja kirjojen esittelymateriaalia ja valitsen uutuudet yhdessä muun henkilökunnan kanssa. Niukat määrärahat eivät mahdollista kaiken julkaistun materiaalin ostamista. Yritämme hankkia kirjastoon monipuolista luettavaa, mieluummin useita teoksia ja pieniä nidemääriä. Uutuuskirjat tulevat kirjastoon nopeasti.

Ammattitaidon ydin kirjastotietämyksessä

Työhöni kuuluu myös rutiinitehtäviä. Hoidan kirjastokokoelmia, pidän kirjat siisteinä, hyllytän, poistan ja ajantasaistan. Valtaosa työstäni on kuitenkin vuorovaikutusta ja opastamista. Kiireisessä asiakaspalvelutyössä en voi suunnitella työpäivääni. Palvelen asiakkaita sitä mukaan, kun he apua tarvitsevat.

Kirjaston osastonkokouksissa käsittelemme tulevat työt, ja sovimme työnjaosta. Sen jälkeen jokainen kirjastolainen tekee omaan tahtiinsa. Saan ammattiapua kollegoiltani ja esimiehiltäni. Kirjaston työkulttuuriin kuuluu pyytää ja antaa apua. Osallistun koulutukseen ja mentorointivalmennukseen, ja koulutan myös itse omaa henkilökuntaamme.

Tietotekniikkaan perustuvat palvelut ovat merkittävä osa kirjastoammattilaisen työtä. Tekniikka helpottaa ja nopeuttaa työtä, mutta työn ydin on kirjastotietämyksessä. Kaikki tieto ei löydy hakusanoilla. Luen paljon ja olen kiinnostunut kaikesta mahdollisesta. Jos en lukisi runoja, en osaisi antaa asiakkaalle runokirjasuosituksia.

Totuin kirjastoon jo pikkutyttönä, sillä äitini työskenteli Lappeenrannan kirjastossa. Pyörin hänen työpaikallaan ja leimasin kahdeksanvuotiaana eräpäiväkortteja. Myöhemmin hakeuduin kesätöihin kirjastoon. Koulun jälkeen halusin nopeasti työelämään. Kävin Joensuun kauppaoppilaitoksen kirjastolinjan, tein sijaisuuksia ja pääsin töihin pieneen kunnankirjastoon. Lappeenrannassa työskentelin laitoskirjastossa ja kirjastoautossa.

Kun muutin pääkaupunkiseudulle, aloitin Itäkeskuksen kirjastossa kirjastovirkailijana. Erikoiskirjastovirkailijana opetin kirjastojärjestelmää henkilökunnalle ja opiskelin työn ohessa. Suoritin tradenomin tutkinnon ammattikorkeakoulussa ja informaatiotutkinnon perusteet kesäyliopistossa. Itäkeskuksen tietopalvelukonsultin työstä siirryin muutama kuukausi sitten Töölön kirjastoon.

Kirjasto koetaan tärkeäksi

Viihdyn asiakaspalvelutyössä, viihdyn työkavereitteni seurassa ja viihdyn kirjojen parissa. Kirjastomme on avoinna iltaisin ja viikonloppuisin, joten teen vuorotyötä. En mieti työasioita kotona, mutta luen mielelläni. Töissä lukemiseen ei jää aikaa. Ennen henkilökunnalle varattiin mahdollisuus tutustua uutuuksiin, mutta nykyisin ne lähtevät saman tien ennakkovarauksen tehneille asiakkaille. Kirjastolainen saa toki nähdä uudet kirjat tuoreeltaan.

Töölön kirjaston ilmapiiri on hillityn rauhallinen, mutta on toisenlaistakin menoa. Itäkeskuksessa monikulttuurisuus näkyy ja kuuluu, siellä ei olla hissun kissun. En osaa sanoa, poikkeaako kirjasto millään tavoin keskimääräisestä työyhteisöstä. Mielikuva yksinään hissuttelevista nutturapäistä on kuitenkin virheellinen. Tämän päivän kirjastossa vaaditaan vuorovaikutustaitoja ja reippautta.

Kirjaston arvostus kasvaa. Vaikka julkisia palvelua karsitaan, ihmiset haluavat säilyttää kirjastopalvelut. Kirjasto koetaan tärkeäksi, ja palvelujen maksuttomuudesta ei haluta tinkiä. Kirjastossa kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Talouslaman aikana moni huomasi kirjaston merkityksen ja jäi ikuiseksi asiakkaaksi. Uskon, että kirjastoammattiakin arvostetaan. Ja onhan tämä, jos ei kutsumusammatti, jotain sinne päin kuitenkin.

Haastattelu ja teksti: Jukka Vuolle
Kuvat: Jukka Uotila