Pankinjohtaja

Pankinjohtaja
Tiina Pakkanen, 45

 

Pankinjohtaja käyttää aikansa väärin, jos hän pyörittelee numeroita omassa konttorissaan. Strategia tulee ylhäältä valmiiksi pureskeltuna. Sitäkään ei tarvitse miettiä. Täytyy vaikuttaa ihmisiin, omaan väkeen ja asiakkaisiin. Kun pankinjohtaja tekee sen taiten, henkilökunta myy, ja asiakkaat ostavat iloisin mielin.

Olen toiminut kahdeksantoista vuotta pankinjohtajan tehtävissä, enkä pidä itseäni numeroiden asiantuntijana. Työskentelen ihmisten kanssa, hoidan sidosryhmäsuhteita ja vaikutan pankin yrityskuvaan.

Johdan Nordea Pankin Porvoon ja Sipoon konttoreita. Näiden konttoreiden palvelupäälliköt vastaavat itse käytännön toiminnasta, mutta olen heidän tukenaan ja vedän konttoreiden yhteiset palaverit.

Kaksi konttoria yhdessä muodostavat tulosyksikköni, jota organisaatiomuutoksen yhteydessä onneksi pienennettiin. Vastuualueeseeni kuului aikaisemmin muissakin kunnissa sijaitsevia konttoreita. Minun olisi pitänyt olla joka paikassa Mrs. Nordea. Eihän sellainen toimi.

Teen oikeastaan kahta työtä. Normaalin pankinjohtajatyön lisäksi osallistun alueyksikön johtamiseen. Nordea Pankki on jaettu pariinkymmeneen alueeseen, minä työskentelen Pohjoisella pääkaupunkiseudulla. Esimieheni vetää koko yksikköä, minä autan häntä yritysasiakastoiminnan johtamisessa. Toinen tittelini on yritysyhteysjohtaja.

Pankilta edellytetään yhteiskuntavastuuta

Yhteysjohtajan roolissanikin joudun syventymään lukuihin vain, kun jokin mättää. Konttoritasolla riittää, kun tiedän, miten tulos muodostuu. Seuraan myyntiä viikkotasolla, kampanjoita päivittäin. Myyntitavoitteita on kymmeniä. Suunnitellulla uusmyynnin viikkovauhdilla tuottotavoitteemme täyttyy. Jos perälauta ei vuoda, mylly jauhaa koko ajan. Pidämme kiinni vanhoista asiakkaistamme, ja teemme parhaamme tarjouskilpailuissa.

Ennen vanhaan pankkia ei pidetty myyntiorganisaationa. Lainaa haettiin lakki kourassa, eikä puhuttu juurikaan sijoitusvaihtoehdoista. Nyt myydään, ja kilpailu on kovaa. Silti asiakkaat eivät vieläkään miellä pankkia liikeyritykseksi. Meidän pitää selitellä, miksi mekin haluamme tuottaa voittoa. Ihmiset edellyttävät pankilta yhteiskuntavastuuta. Olen ylpeä siitä, että meidän pankki korostaa nopeiden pikavoittojen sijaan eettisyyttä ja pitkän tähtäyksen ratkaisuja.

Nyanssieroja lukuun ottamatta pankkien tuotteet ovat lähes samanlaisia. Pankki voi erottua vain hyvällä palvelulla ja tehokkaalla myyntityöllä. Me perustamme työmme vahvaan asiakassuhteeseen. Meiltä saa henkilökohtaisen pankkineuvojan kohtuullisen pienelläkin säästö- tai lainaosuudella. Henkilökohtainen pankkineuvoja varmistaa vahvan pankkisuhteen.

Kun aloitin pankkiurani, tulin töihin Kansallispankkiin. Vaikka yrityksen nimi sittemmin on muuttunut useampaan kertaan, koen työskenteleväni edelleen samassa yrityksessä. Minun ei ole koskaan tarvinnut muuttaa peruslinjaani.

Päätän luotoista omalla tavallani

Teen työni täysillä. Tällä viikolla osallistun aluepankin projektityöhön, teen työhyvinvointisuunnitelmaa, vedän konttoripalavereja, tapaan yritysasiakkaita ja rekrytoin. Alueen luottoryhmä, valvojien kokous, edustustehtäviä, puhelinkokouksia, tapaamisia, tiimipalavereja ja pikkusälää.

Valtaosa henkilöasiakkaiden luotoista myönnetään suoraan tiskiltä. Pankkitoimihenkilö tekee luottopäätöksen jopa viidessä minuutissa, ei siinä tarvita juurikaan pankinjohtajaa. Tietokonejärjestelmään kerätään valtava määrä dataa päätöksenteon pohjaksi. Jos mittarit ovat kunnossa, kone kehottaa hyväksymään. Sitten vaan nimi alle päätökseen. Päätöksen tekee kuitenkin aina ihminen, näyttävät mittarit mitä tahansa.

Myöntäessäni yritysluottoa pohdittavaa on yleensä enemmän. Asiakkaan takaisinmaksukyky saattaa arveluttaa. Omavaraisuudessa ei hurraamista, vakuusvajettakin ennestään ja pari tappiollista vuotta takana. Ei nyt ihan hirvittävän hyvältä näytä. Toisaalta hakija on aina hoitanut asiansa. Luoton avulla yritys voisi hankkia uuden koneen, ottaa vastaan suuren tilauksen ja nousta tolpilleen.

Jos myönnän lainan, otan riskin. Kollega voisi samoilla lähtötiedoilla jättää myöntämättä. Ei voida sanoa, kumpi menettely on enemmän oikein. Minä päätän asian omalla tavallani. Nordea Pankilla on tietty luotonantopolitiikka, ei sääntökirjaa yksittäisiin tapauksiin. Pankinjohtajan pitää käyttää järkeään ja omaa osaamistaan. Ilman riskinottoa paljon hyvää bisnestä menisi sivu suun.

En pelkää virheitä. Dokumentaatio kertoo päätöksentekohetken harkintaperusteet. Jos päätös osoittautuu myöhemmin huonoksi, ei siitä rangaista. Poikkeaminen pankin luottopolitiikasta sen sijaan aiheuttaa jälkiseurauksia. En usko yhdenkään pankinjohtajan toimivan tyhmästi. Kiinni jää aina.

Tuttavuussuhteet saattavat joskus sumentaa arvostelukykyä. Minä en halua asettautua liikaa asiakkaan housuihin. Kylmä järkiperäinen päätös on asiakkaankin edun mukaista. Jos asiakas ei kerro totuutta tai valehtelee, sitä on vaikeaa antaa anteeksi. Bulvaanien käyttöä en hyväksy. Kun omat tiedot ovat ruvella, otetaan mukaan ymmärtämätön serkkupoika. Sellaiseen en lähde mukaan.

Johtaminen, äärimmäisen mielenkiintoista

Kiinnostuin jo 15-vuotiaana yhteiskunnallisista asioista. Ylioppilastutkinnon jälkeen pääsin Helsingin yliopistoon opiskelemaan valtiotieteitä. Opiskelujen ollessa loppusuoralla huomasin Kansallispankin etsivän uusia esimiehiä. Hain ja pääsin valmennukseen. Pankkitoimintaa enemmän minua kiinnostivat esimiestehtävät.

Esimiesharjoitteluvuoden jälkeen aloitin pankin apulaisjohtajana Hyvinkäällä. Työskentelin asiakasvastuullisena johtajana yrityskonttorissa. Johdin perintään erikoistunutta yksikköä Hakaniemessä ja Merita-fuusion jälkeen Kallion konttoria. Vedin Hämeentien, Sörkan ja Malmin konttoreita ja toimin aluemyyntijohtajana Itä-Helsingissä.

Olen edennyt vähä vähältä vastuullisempiin tehtäviin, silti työpaikan vaihdos on joskus jopa vähän pelottanut. Jos muutan konttorin taseen mummonmarkoiksi, niin onhan siinä aika paljon rahaa. Ja ihmisiäkin niin paljon töissä, että mitenkähän se Pakkanen tästäkin selviää. Olen kuitenkin ottanut järjen käteeni ja pärjännyt aina hyvin. Lienen parhaimmillani uusissa tilanteissa. Rutiinit eivät ole vahvuuteni.

Heti alussa sain oikean kuvan pankinjohtajan työstä. Johtaminen on äärimmäisen mielenkiintoista. Esimies- ja asiakastyö tukevat toisiaan! Jos asiakkaat ryöpyttävätkin jonakin päivänä, henkilökunnalta voi tulla myönteistä palautetta. Ja päinvastoin. Alaisten johtaminen ilman asiakaskontakteja olisi liian yksipuolista.

Muutos pankkien työkulttuurissa

Pankki toimii minkä tahansa liikeyrityksen tavoin. Pankkiuudistusten ja fuusioiden yhteydessä monet pankinjohtajat saivat lähetä, kun haettiin lisää tehokkuutta. Resurssit lienevät nyt riittävällä tasolla, mutta kaikki on edelleenkin mahdollista. Tänä päivänä epävarmuus vain kuuluu yrityselämään. Pidän omaa johtamisasiantuntemustani niin hyvänä, että uskon pärjääväni missä vaan.

Jos haluaa johtaa tulosyksikköä, mikä ettei sitten pankissa. Aika kivaa oikeastaan. Tunnen hirveästi pankinjohtajia, enkä voi havaita ympärilläni stereotypioita. Monet mieltävät pankin byrokraattiseksi ja hierarkkiseksi työpaikaksi. Kaikki riippuu omasta suhtautumisesta. Minä ainakin voin huoletta ottaa yhteyttä ylimpään johtoonkin.

Olen saanut hyvää palautetta avoimuudestani. On oikeastaan vähän asioita, joita en voisi kertoa omalle henkilökunnalleni. Mitä enemmän asiat työpaikalla perustellaan, sitä paremmin siellä viihdytään. Kaikki haluavat palautetta, eikä asiallisesta palautteesta kukaan nokkiinnu.

Pankkien työkulttuurissa on tapahtunut valtava muutos. Ennen pankkitoimihenkilön piti tuntea kaikkien tuotteiden sisältö aasta ööhön. Nyt uusia palveluja on uskallettava tarjota vähäisemmänkin tietämyksen pohjalta. Riittää, kun tuntee palvelun ytimen. Pankin tukipalvelusta ja sisäisestä intranetistä löytyy vaivatta lisätietoa.

Tuotekehityksen vauhtia kuvaa tämän vuoden helmikuu. Nordea Pankissa otettiin kuukauden aikana käyttöön kahdeksan uutta sijoitusinstrumenttia. Tuotteita lienee kaiken kaikkiaan parisen sataa. Joskus huomaan tuotteistuksen toimivan vaarallisenkin hyvin. Hyvänen aika, taas on tullut uutta, pitääpä lukea.

Pankki aloitteentekijäksi

En usko pankkien henkilökuntamäärän merkittävään vähenemiseen. Vaikka verkkopankkipalvelut lisääntyvät, henkilökohtaiselle palvelulle riittää kysyntää. Päivittäisasiointi pankissa toki supistuu, mutta työnkierron avulla henkilöstö voidaan kouluttaa vaativimpiin tehtäviin. Niitä töitä riittää.

Kun asiakkaat konttorissa vähenevät, side konttoriin jää löyhäksi. Enää ei riitä se, että pankki hoitaa laadukkaasti konttoriin kävelleet asiakkaat. Pankin pitää toimia aloitteentekijänä. Valtaosa asiakassuhteista on jo tänään pankkilähtöisiä. Asiakkaita ei ole tarkoitus heittää tuulikaappiin. Hänelle tarjotaan apua niissä asioissa, joissa apua todella tarvitaan. Yksinkertaiset palvelut hoidetaan automaattien ja verkkoyhteyden avulla.

Helsingissä pankinjohtaja voi pitää yksityisyytensä. Pikkukaupungissa se on huomattavasti vaikeampaa. Pidän Porvoosta tosi paljon, mutta näkyvyys ahdistaa aika ajoin. Monet pankinjohtajakaverini nauttivat sellaisesta. Minä haluan sitä lajia vain sopivassa määrin.

Maanantaiaamusta perjantai-iltaan annan pankille kaikkeni, mutta kotioven avattuani en halua miettiä työasioita. Ihmisen pitää tunnistaa oman jaksamisensa rajat. Kun vietin lomaani Thaimaassa perheeni kanssa, minuun otettiin yhteyttä pankista. Kiireellinen asia piti tietenkin hoitaa, mutta harmistuin ja hämmästyinkin omaa reaktiotani.

Niin paljon kuin pidänkin työstäni, en halua aina olla töissä. Semmoinen ei ole enää kivaa.

Haastattelu ja teksti: Jukka Vuolle
Kuvat: Jukka Uotila