Turvatarkastaja

Mirella Rekonen, 20 v.

Monet matkustajat jännittävät lentoaseman turvatarkastusta, mutta unohtavat pelkonsa heti ohitettuaan tarkastuspisteen. Pelättävää ei olekaan. Tehtävämme on huolehtia vain siitä, ettei lentokoneeseen pääse mitään luvatonta. Tarkastuksen päälle toivotamme hyvää matkaa. Turvatarkastajan työssä on kyse asiakaspalvelusta.

Jollain tavalla miehiset ammatit ovat aina kiinnostaneet minua. Hiekkalaatikkoikäisenä halusin rekkakuskiksi, myöhemmin poliisiksi. Jo ala-asteella tiesin suorittavani varusmiespalvelun. Kun sitten armeija-aikaiset tuttavani suosittelivat turvatarkastajan työtä, päätin kokeilla. Armeijan jälkeen kävin työnantajani, Securitas Aviation Oy:n järjestämän turvatarkastajakurssin ja aloitin työn Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Työtä portilla ja matkatavaroiden lastauspaikalla

Turvatarkastajan työ on juuri sellaista, mitä sen ounastelinkin olevan: siistiä sisätyötä. Työskentelen lentoaseman ulkomaan terminaalissa. Tarkastan terminaalin turvatarkastetulle alueelle pyrkiviä matkustajia ja heidän matkatavaroitaan. Teen töitä kolmessa lähtöaulassa ja ruumaan menevien matkatavaroiden lastauspaikalla, rampilla.

Työvuoron alussa käyn itse läpi turvatarkastuksen ja asetun työvuorolistassa määrättyyn työpisteeseen. Jokaisella lähtöaulan portilla työskentelee yleensä kerrallaan kuusi turvatarkastajaa. Yksi meistä ottaa vastaan matkustajien käsimatkatavarat ja asettaa ne läpivalaisuhihnalle. Toinen tarkkailee monitorista, ettei laukuissa ole mitään luvatonta. Kun läpivalaisulaitteen käyttäjä määrää tarkastuksen, laukku avataan ja tutkitaan. Laukkupäässä toimivat turvatarkastajat huolehtivat siitä, että mahdolliset luvattomat esineet poistetaan käsimatkatavaroista.

Käsimatkatavaroiden siirtyessä läpivalaisulaitteeseen matkustaja astuu metallinilmaisinportin läpi.

Ennen turvatarkastusta hän on tyhjentänyt taskunsa irtoesineistä, mutta jos metallinpaljastin reagoi, suoritetaan tarkastus. Tarkastus tehdään käsin tunnustelemalla. Käsi-ilmaisimesta, sähköpatukasta on luovuttu jo lähes kokonaan. Naismatkustajan tarkastaa aina nainen. Portilla tulee siis olla aina vähintään yksi naispuolinen turvatarkastaja.

Toimin vuorollani kaikissa turvatarkastuspisteen tehtävissä. Pyrimme vaihtelemaan töitä kahdenkymmenen minuutin välein pysyäksemme valppaina. Matkatavaroita koskeva säännöstö on tiukka. Vaikka ohjeet ovat selvästi esillä, laukkuihin jää usein kiellettyjä esineitä. Jotkut on siirrettävä lentokoneen ruumaan. Matkustajien on joskus vaikea ymmärtää, miksi nesteet ja hammastahnatkin täytyy nostaa esille. He vaativat perusteluja, ja me perustelemme. Säännöt on tehty lisäämään matkustajien lentoturvallisuutta.

Turvayksikkö raportoi johdolle kaikesta poikkeuksellisesta, hyvästä ja huonosta sekä listaa kaikki matkustajilta poistetut esineet. Vuoron vanhin liikuttelee ryhmää ja vastaa siitä, ettemme jumahda paikoillemme. Toisinaan vuoroesimies käy paikan päällä valvomassa ja auttelemassa.

Lentomatkustajia kohdeltava tasapuolisesti

Teen vuorotyötä, jossa vuoron pituus vaihtelee jatkuvasti. Työvuorolistan mukaan se on lyhimmillään viisi tuntia, pisimmillään kolmetoista. Saatan aloittaa työt iltakymmeneltä yhtä hyvin kuin aamuyöllä. Jos työvuoron alku tai loppu osuu yöaikaan, firma hoitaa työmatkakuljetuksen. Vaikka teen töitä viikonloppusinkin, pidän vuorotyöstä, jopa yötyöstäkin.

Työn kiireisyys riippuu päivästä. Kun kaikki sujuu, turvatarkastus on ohi hetkessä. Ruuhka-aikana on pidettävä kiirettä. Matkustajat saapuvat vyörynä, ja eri kansallisuudet virtaavat ohitseni. Syntyy jonoja, kun kaikki haluavat lentokoneeseen ensimmäisten joukossa. Jos matkustaja yrittää livahtaa turvatarkastuksen ohi, on vain juostava perään. Onneksi tällaisia tilanteita ei satu usein.

Muualla lentoasemalla liikkuessani matkustajat saattavat pysäytellä ja kysellä neuvoa. Tilanteet tulevat ja menevät. Toisinaan on hiljaista ja työ lähes staattista. Silloin kaipaan sisätilojen rutiinista ulos rymyämään, sillä olen toiminnan ihminen.

Huononakin päivänä matkustajaa pitää yrittää ymmärtää. Kun vien matkustajalta liian ison shampoopullon, hän todennäköisesti haukkuu minut, mutta en ota ryöpytystä itseeni. Yritän asettua hänen asemaansa ja pidän huolen siitä, että kaikki matkustajat saavat tasapuolisen kohtelun. En voi ottaa shampoota yhdeltä ja antaa toisen mennä läpi. Tiedän olevani jatkuvan tarkkailun kohteena. Väsyneenäkään en voi lusmuilla.

Työskentelen lähes aina seisaaltani. Ensimmäisinä työpäivinäni selkä ja polveni kipeytyivät, nyt olen jo tottunut työn rasittavuuteen. Harrastan liikuntaa pitääkseni nivelet kunnossa. Juoksen ja käyn kuntosalilla. Jotkut meistä opiskelevat ja rahoittavat opintojaan toimimalla turvatarkastajana. Kenties minäkin teen jossain vaiheessa samoin. Saatan suorittaa vartijan ammattitutkinnon, mutta yhtä todennäköistä on työ rauhanturvajoukoissa.

Olen ollut turvatarkastajan työssä vasta puoli vuotta. Armeijan sotilaspoliisikomppaniassa opin täsmällisyyttä ja särmikkyyttä, täällä kenties vuorovaikutustaitoja. Lähtöaulassa on kommunikoitava ihmisten kanssa. Vallankäyttö ei kuulu turvatarkastajan työhön, eikä itsepuolustustaitoja tarvita. Emme komentele. Päinvastoin, yritämme luoda lämmintä ilmapiiriä.

Pidän itseäni perusvarmana turvatarkastajana, positiivisena ja kielitaitoisena ammattilaisena. Viihdyn työssäni. Työyhteisöni on nuorekas hyvä porukka. Ulkopuoliselle emme puhu työasioista. Työasu päälläni näytän samalta kuin kaikki muutkin turvatarkastajat. Silti en koe näytteleväni. Esiinnyn omana itsenäni, mutta asiakkaat näkevät vain asiallisen minäni. Luultavasti teen hyvää tulostakin. En ainakaan ole kuullut, että lentomatkan aikana olisi sattunut jotain ongelmallista huonon turvatarkastuksen vuoksi.

Haastattelu ja teksti: Jukka Vuolle