Hautaustoimistoyrittäjä

Kyllikki Forsius, 48 v.

Hautaustoimisto huolehtii kaikesta

Osaava hautaustoimisto huolehtii hautausjärjestelyistä, muistotilaisuudesta, arkusta, uurnasta, kukkalaitteista, hautamuistomerkistä, jopa hautajaisten jälkeistä velvoitteista, perunkirjoituksesta ja pesänjaosta.

 

 

Valtaosa asiakkaista yllättyy. Hautaustoimisto ei olekaan ruumisarkkukauppa vaan kokonaisvaltaista palvelua tarjoava paikka, jossa kaikki asiat hoituvat. Usein riittää kertakäynti.

Tavallisesti hautaustoimistot ovat perheyrityksiä. Sellainen on myös Vantaan Hautaustoimisto, jota vedän yhdessä puolisoni kanssa. Olemme palvelleet pääkaupunkilaisia jo kaksikymmentä vuotta. Toimistomme sijaitsee Vantaan Myyrmäessä.

Olemme täyden palvelun hautaustoimisto. Kuuntelemme omaisia ja toteutamme heidän toiveensa huomaavaisella tavalla. Myös meille on tärkeää, että vainaja saa omannäköisensä hautajaiset.


Asiakaskohtaaminen - ainutlaatuinen kokemus

Läheisen ihmisen kuoltua syntyy tarve ryhtyä toimeen, tilaamaan pappia ja varaamaan tiloja. Järjestelyjen monimutkaistuessa moni kuitenkin luovuttaa ja antaa työn hautaustoimistolle. On helpompaa sopia hautaukseen liittyvistä asioista ammattilaisen opastuksella.

Hautajaisten järjestelyvastuu kuuluu vainajan omaisille. Omaiset valitsevat keskuudestaan henkilön, joka toimii tilaajana suhteessa hautaustoimistoon. Ensikäynti on yleensä omaisten ja ammattilaisen yhteistapaaminen.

Asiakaskohtaaminen on aina ainutlaatuinen kokemus. Ihminen asioi hautaustoimistossa yleensä vain kerran elämässään. Tiedän, ettei hän huomaa selvitellä kaikkea mahdollista. Siksi kerron tietoni ja tarjoan vaihtoehtoja.

En tartu omaisten suruun. En itketä ihmisiä vaan johdattelen, ohjaan ja vien asioita eteenpäin. On tärkeää luoda oikea tunnelma kanssakäymiselle. Jos omaiset innostuvat muistelemaan vainajaa, kenties hauskaa sattumusta, se vapauttaa ilmapiirin.

Hautaustoimistossa nauretaan hämmästyttävän usein.

Helpottuneessa ilmapiirissä on helppo käsitellä vaikkapa muistotilaisuuden luonnetta tai pohtia vainajan vaatetusta. Tulisiko käyttää toimiston tarjoamaa perusvaatetusta vai pukea vainaja rakkaisiin verkkareihinsa?

Etsin oikeat menettelytavat yhdessä asiakkaiden kanssa. Laadin asiakirjan kaikesta sovitusta. Tapaamisen päätteeksi omaiset valitsevat vainajalle arkun tai tuhkauurnan. Poistuttuaan toimistosta heillä on vain vähän huolehdittavaa.

Uskonnollisista ja kirkollisista menettelyistä asiakkaat sopivat seurakunnan tai oman uskontokuntansa kanssa. Hautaustoimistoyrittäjä keskittyy vain käytännön järjestelytehtäväänsä. Niihin kuuluu asiakkaalle näkymätön työkin, arkkuhuolto.

Siistimme ja puemme vainajan sairaalassa, asetamme hänet arkkuun ja siirrämme kappeliin odottamaan toimitusta tai hautaamista.

Hautaustoimitus suoritetaan yleensä kahden viikon kuluttua, siitä viikon päästä lasketaan tuhkauurna. Omaiset voivat jättää jäähyväisensä vainajalle sairaalan kappelissa tai hautajaistilaisuudessa. Tuhkahautauksessa siunauksen tai toimituksen jälkeen ruumis siirretään säilytykseen, sieltä krematorioon, tuhkauurnaan ja lopulta hautaan.

Jos asiakkaan kanssa on sovittu hautamuistomerkistä, tilaamme sellaisen, ja asiaan palataan muutaman viikon kuluttua. Jos sopimukseemme sisältyy myös perunkirjoitus, hoidan järjestelyt tilaajan puolesta. Tapaamme siis vielä kerran.


Kannattavuus ei synny helposti

Jos pienikin asia hautajaisjärjestelyissä menee pieleen, se muistetaan. Tieto virheestä leviää nopeammin kuin onnistuminen. Luotamme omaan osaamiseemme ja uskomme hyvän palvelun tuovan asiakkaita. Noudatamme tiukasti alan eettisiä ohjeita. Emme jakele mainoslappusia postilaatikoihin. Asiakkaan suositus ovat paras mainoksemme.

Vantaan Hautaustoimistoon kuuluu itseni ja puolisoni lisäksi avustavaa henkilökuntaa. Muun työmme ohella huolehdimme myös päivystyskuljetuksista. Itsekin osallistun joskus ruumiinkuljetustehtäviin.

Teen kaikkea. Palvelen asiakkaita, huolehdin taloushallinnosta, kirjanpidosta, laskutuksesta ja palkanmaksusta. Olen opiskellut kaupallista alaa, suorittanut yrityshallinnon tutkinnon ja perehtynyt perintö- ja perimysoikeuteen. Teen vuodessa yli sata perunkirjoitusta ja pesänjakoa.

Hautauspalvelu on liiketoimintaa budjetteineen ja kannattavuuslaskelmineen. Alan reunaehdot pitävät yritystoiminnan korkeintaan tasaisen kannattavana. Suomessa kuolleisuus pysyy muuttumattomana. Vuosittain tehdään 50.000 hautausta. Yrittäjiä on viisisataa. On helppo laskea, kuinka suureksi liikevaihto enimmillään voi kasvaa.

Alan ongelma on alihinnoittelu. Kun ruumisarkkuliikkeet aikoinaan muuttuivat palveluyrityksiksi, yrittäjät eivät uskaltaneet laskuttaa palvelusta. Myöhemminkään palvelujen hinnat eivät ole kirineet ajanmukaiselle tasolle.

Teemme erikoisosaamista vaativaa työtä, johon moni ei suostuisi. Miksi ammattitaidosta ei laskutettaisi? Suomessa ajatellaan nähtävästi, että hautauksen pitäisi olla ilmaista. Arkkukaan ei saisi maksaa. Kummallista, sillä kyseessä on sentään ihmisen mittainen täyspuinen tuote. Pitäisikö siitä maksaa vähemmän kuin saunajakkarasta?

Yrityksellemme riittää taloudellinen jatkuvuus, mutta sekään ei synny helposti. Toimistojen palveluhinnat eivät juuri poikkea toisistaan. Henkilötyön ja hautausauton kustannukset ovat samat kaikilla. Olemme kiitollisia jokaisesta asiakkaastamme. Jos emme vakuuta asiakasta osaamisellamme, hän etsii palvelun muualta.


Nautin asioihin paneutumisesta

Kaksikymmentä vuotta sitten myin autoja. Kun lähdin mukaan perheyritykseen puolisoni houkuttelemana, en uskonut viihtyväni hautauspalvelualalla näin hyvin. Olen niin innostunut, että toimin tällä hetkellä myös Suomen Hautaustoimistojen Liiton puheenjohtajana.

Edustamme yrittäjiä ja yritämme kehittää alaa. Pidämme yhteyttä valtiovaltaan, kirkkoon, poliisihallintoon, sosiaaliviranomaisiin ja kuntiin. Asiat eivät ole koskaan olleet näin hyvin. Alan toimijat ymmärtävät tarvitsevansa toisiansa. Huolestuttavaa on vain julkishallinnon kilpailumenettely. Halvin hinta ratkaisee, ei laatu.

Olen omimmillani asiakaspalvelutyössä. Nautin asioihin paneutumisesta. Tulen töihin aikaisin, ja lähden kotiin vasta illalla, mutta teen sydäntäni lähellä olevaa työtä. On hienoa jakaa tietoa asiakkaalle ja olla hänen luottamuksensa arvoinen. Asiakasta palveltuani tiedän kantaneeni jonkin matkaa hänen taakkaansa.

Haastattelu ja teksti: Jukka Vuolle
Kuvat: Rami Marjamäki