Henkisen hyvinvoinnin valmentaja

Katri Syvärinen, 39 v.

Liika suorittaminen syö henkistä hyvinvointia 

Yliarvioimme helposti omat voimavaramme. Kun vauhti pysähtyy, moni lepää hetken päästäkseen takaisin suorittamaan. Minä syvennyin sairastumiseni syihin ja käänsin uupumuksen edukseni.

Tänään teen vähemmän kuin ennen ja koen silti olevani entistä tehokkaampi. Elämäni on rennompaa ja iloisempaa. Uskon jopa olevani entistä parempi henkisen hyvinvoinnin valmentaja.

Työskentelen yrittäjänä Tampereella. Koulutan ja valmennan, vedän joogaryhmiä, pidän intuitiivisen kirjoittamisen kursseja ja bloggaan. Olen kirjoittanut myös neljä ammatteihini liittyvää kirjaa.

Kun kerron asiakkaille omaa tarinaani, toivon ettei kukaan kulkisi ehdoin tahdoin päin uupumusta. Toisaalta, joskus täytyy. Eihän tässä niin kovin huonosti käynyt. Jos jokin minussa rikkoutui, se oli kuori, en minä.

Paniikkikohtaus herätti

Suomen kielen maisterina aloitin ammatillisen urani tiedottajana ja toimittajana. Tein yritysviestintää ja kirjoitin juttuja aikakauslehtiin ensin palkkasuhteessa, myöhemmin freelancerina ja yrittäjänä. Yrittäjyyttä on takanani nyt kymmenen vuotta.

Työn ohessa ratsastin. Hankin oman hevosen ja edistyin kouluratsastajana. Ratsastus oli kuitenkin selvästi harrastus, enemmän innostunut olin kuitenkin ihmisen mielen toiminnasta. Minua kiinnosti, miksi joku kehittyy hyväksi, toinen ei.

Urheilijan henkisen valmennuksen ydin on saada valmennettava ymmärtämään mielen toimintaa. Mielellä on suora yhteys onnistumiseen. Kun urheilija toimii intohimoisesti ja oppii ymmärtämään omaa mieltään, hän pystyy parantamaan suoritustaan.

Lähdin opiskelemaan NLP-menetelmää ja kouluttauduin NLP-valmentajaksi. Aloin kiertää ratsastusseuroissa ohjaamassa ja luennoimassa. Aioin siirtyä kokonaan henkisen valmennuksen puolelle, mutta muutakin tekemistä riitti vielä aamusta iltaan. Tein liikaa ja sairastuin.

Paniikkihäiriö alkoi päänsärkykohtauksella, joka ei tuntunut loppuvan koskaan. Pelotti. En tajunnut, mitä oli tapahtumassa. Onneksi lähellä oli psykologiystäväni, jolta sain ensiapua.

Paniikkikohtaus herätti minut. Aloin miettiä elämääni ja ymmärsin, että liika tekeminen johtui riittämättömyyden tunteesta, kuvitelmasta etten kelpaa sellaisena kuin olen. Yritin aina vaan enemmän.

Vähensin tekemistä ja hidastin elämääni. Tänään rytmini on toisenlainen kuin ennen sairastumistani. Teen omaan tahtiini. Jos tökkii, lähden kävelylle, joogaan teen jotain muuta rentouttavaa.

Henkisen hyvinvoinnin valmentajana autan ihmisiä tunnistamaan voimavaransa ja käyttämään niitä oikeina annoksina oikeisiin asioihin. Palkkatyössä ei voi tehdä mitä huvittaa, mutta jokaisen on hyvä jollain tavalla voida vaalia omaa luontaista rytmiään.

Työkaluja henkiseen hyvinvointiin

Teen henkistä valmennusta monilla tavoilla. Koulutan ryhmiä, järjestän verkkokursseja ja teen henkilökohtaista ohjausta. Ennen kiersin itse eri puolilla kouluttamassa, nykyisin valtaosa valmennuksestani tapahtuu verkossa.

Verkko sopii kiireettömyyden teemaan. Helpottaa omaa jaksamista, kun ei tarvitse itse olla paikalla. Myös asiakas voi keskittyä kurssiin silloin kun hänelle sopii. Tarjoan verkkomateriaalia myös joogaan ja intuitiiviseen kirjoittamiseen. Otin kirjoittamisen osaksi valmennustyötäni huomattuani sen edistävän henkistä hyvinvointia.

Uusin kirjani "Löydä elämän taika" perustuu omiin tuntemukseeni, mutta uskon kirjoittaneeni muidenkin tuntemuksista. Palautteen perusteella riittämättömyys näyttää olevan ongelma myös työelämässä. Sitä leimaa vanhanaikainen käsitys tehokkuudesta.

En anna asiakkailleni terapiaa vaan henkisen hyvinvoinnin työkaluja. Jos havaitsen terveydellisiä ongelmia, ohjaan asiakkaan terveydenhuollon ammattilaiselle. Teen työtäni yksin mutta pidän yhteyttä kollegoihini.

Toimin Hidasta elämää -blogiyhteisössä, josta saan tukea ja sparrausapua. Työurani näkökulmasta mikään aikaisempi tekemiseni ei mennyt hukkaan. Viestinnän ammattilaisena osaan ilmaista asiani, eikä minun tarvitse hankkia ulkopuolista markkinointipalvelua.

Keho suojelee typeryyksiltä

Jokaisella ihmisellä olisi hyvä olla mahdollisuus elää itsensä näköistä elämää. Yhteiskunnan rakenteet eivät välttämättä tue yksilön hyvinvointia, mutta jos voimme tehdä itsellemme tärkeitä asioita, se tuo hyvää myös ympäristölle.

Kun kokeilee ja tunnustelee, tärkeä tekeminen kyllä löytyy. Mihin tahansa ryhdymmekin, on muistettava jättää tilaa rentouttavalle olemiselle.

En koskaan tarjoa valmiita ratkaisumalleja. Asiakas oppii vähitellen itse löytämään omat vastauksensa. Olen ohjaaja, en auktoriteetti. Elämässä ei välttämättä tarvita massiivisia muutoksia. Usein pienet annokset arkielämän rauhoittumista virkistävät riittävästi.

Oma elämäni on kaiken katsastelua. Haistelen, mikä tuntuu oikealta ja rullaa luontevasti. Uupumuksen kokeneena osaan tarkkailla itseäni. Elimistöni stressiherkkyys on koholla, joten keho suojelee minua typeryyksiltä. Ymmärrän sen pieniä viestejä ja kuuntelen niitä.

Haastattelu ja teksti: Jukka Vuolle
Kuvat: Rami Marjamäki