Matkailu- ja ravitsemisala

Matkailu- ja ravitsemisalalla toimivien yritysten tuottamat palvelut liittyvät läheisesti toisiinsa. Matkailualan palveluita ovat esimerkiksi matkojen myymiset ja hotellivarausten tekemiset. Ravitsemispalveluja tarjoavat monenlaiset ravintolat, kahvilat ja catering-alan yritykset. Hotellit ja muut majoitusliikkeet majoittavat koti- ja ulkomaalaisia asiakkaitaan sekä tarjoavat mm. ravintola- ja kokouspalveluja.

Matkatoimistoissa työskentelevät virkailijat esittelevät asiakkaille matkoja ja niiden oheispalveluita, myyvät ja varaavat matkoja sekä neuvovat asiakkaita. Ohjelmapalvelujen suunnittelu ja toteutus työllistävät matkailualan ohjelmapalveluyrityksissä, lomakeskuksissa, hotelleissa jne. Hotelleissa, lomakylissä jne. työskennellään esimerkiksi vastaanotossa, ravintolapalveluissa ja siivoustehtävissä. Ravintoloissa työskennellään mm. ruoan valmistuksen, tarjoilun ja asiakaspalvelun tehtävissä.

Asiakkaiden tarpeet ja odotukset ovat matkailu- ja ravitsemispalvelujen tuottamisen lähtökohtina. Henkilökunnan palvelualttius ja ammattitaito vaikuttavat merkittävästi sekä palvelun onnistumiseen että yrityksen menestymiseen. Tyytyväinen asiakas on paras markkinoija. Asiakaspalvelutaitojen lisäksi alalla tarvitaan yhteistyötaitoja ja joustavuutta sekä kielitaitoa ja kulttuurien tuntemusta.

Matkailu- ja ravitsemisala on merkittävä palvelualan työllistäjä. Alalla työskentelee paljon myös osa-aikaisia sekä vuokratyöläisiä, koska palvelujen kysyntä vaihtelee sesonkien mukaan. Maailmantalouden suhdanteet vaikuttavat alan työllisyyteen palveluiden ja tuotteiden kysyntänä. Alan työllisyys riippuu siten pitkälti talouden suhdanteiden kehityksestä.

 


A | H | P | V



Aulavahtimestari-piccolo

Vaikea uskoa, mutta työ on monipuolista. Pidän paikat ja laitteet kuosissa, vaihdan lamput, hoidan lukot, teen putkimiehen hommia ja korjaan sen, mikä repsottaa. Asioin pankissa ja postissa, autan vastaanoton väkeä ja hotelliemäntää. En välttele mitään työtä.


Hotelliemäntä

Hotelliemäntä tekee suurin piirtein sitä samaa, mitä teki aikoinaan kartanon taloudenhoitaja. Hän kulkee talon avaimet kädessään isäntäväen yhdyshenkilönä ja jakaa talon askareet työntekijöille.

Hotellipäällikkö

Palveluhenkisyys säilyy tärkeimpänä vahvuutena. Henkilökunnan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus kiinnostaa minua.


Pelinhoitaja

Kasinon pelipöydässä voitonjako pitää ratkaista oikein ja nopeasti. Laskupää ja hyvä muisti auttavat. Pelinhoitajan ei tarvitse miettiä voittoja. Siitä pitää huolen tilastomatematiikka.


Vastaanottovirkailija

Olen työskennellyt hotelleissa kolmekymmentä vuotta. Tänä aikana vastaanottovirkailijan perustyö on muuttunut vain hyvin vähän. Varaamme huoneita ja palvelemme hotelliasiakkaita. Nykyisin hotellit kuuluvat ketjuihin ja käytämme sähköisiä varausjärjestelmiä. Tärkeintä vastaanottovirkailijan työssä on hyvä asiakaskontakti. Alalla tunnetaan kymmenen prosentin ylibuukkauksen nyrkkisääntö. Myymme hiukan enemmän, kun arvellemme, etteivät kaikki kuitenkaan kirjoittaudu hotelliin. Viihdyn alalla, näen ihmisiä, kuulen mielipiteitä. Kielitaitoa voisi toki olla enemmänkin.