Ajojärjestelijä

Teppo Salo
Kelpokuljetus Oy

Aamuvuoron aikana noin 120 autoa tulee töihin kolmen ja kuuden välillä. Varmistan, että jokainen kuljettaja tulee töihin viiden minuutin sisällä. Jos joku jää tulematta, alan heti katsella tilalle toista kuljettajaa.

Autoala on kiinnostanut minua ihan lapsesta asti. Tavallaan olen kasvanut siihen kiinni, sillä isäni suvulla on ollut taksiyritys Helsingissä vuodesta 1948. Äiti on myös yrittäjä, ja hän on pitänyt ravintoloita. En kuitenkaan jäänyt perheyritykseen töihin, vaan menin vieraan palvelukseen. Eikä sitä vielä tiedä, vaikka ryhtyisin vanhempana vetämään perheyritystä, kun isästä aika jättää. Tai rupean ravintoloitsijaksi. Mutta haluan vielä jonkin aikaa katsella kuljetusalaa.

Ihan pieni ajatus oli nuorena ruveta kokiksi, mutta ajauduin autolinjalle Haagan ammattikouluun. Suoritin siellä kolmivuotisen kuorma-autonkuljettajan koulutuksen.

Halusin päästä ajamaan isoa autoa

Nuorena piti päästä kesätöihin ja isän tuttavan avulla sain Postista kesätöitä. Olin ollut pari kertaa ison rekan kyydissä, ja halusin päästä ajamaan isoa autoa. Isän tuttava kertoi, että Postiin otetaan 20 - 30 kuljettajaa kesäksi. Pääsin heti kesäksi ajamaan kuorma-autoa pääkaupunkiseudulla, sillä rekkaa saa ajaa vasta 21-vuotiaana.

Armeijassa ajoin rekkakortin, sillä siellä sen voi suorittaa jo alle 21-vuotiaana. Suku velvoitti käymään taksikurssin, ja ajoin välillä vuoden verran taksia. Sen jälkeen tulin takaisin Postiin kuljettajaksi. Ja sille tielle jäin. En tiedä, onko se sitten niin, että kerran postilainen aina postilainen...

Ajoin työkseni kuorma-autolla Postin kuljetuksia 5 - 6 vuotta. Vuodesta 1995 olen ollut vakituinen. Silloin työpaikkana oli vielä Suomen Posti. Aamulla veimme päivän postin postinkantajille. Illalla haimme päivän postin konttoreista lajittelukeskuksiin.

Nykyisin työ on ihan erilaista. Posti toimii aivan samalla tavalla kuin mikä tahansa yritys. Ja tulosta on tehtävä. Posti on ulkoistanut kuljetuksensa. Työpaikkani on nykyään Suomen Postin ja DHL:n yhteisesti omistama Kelpokuljetus Oy, joka vastaa Postin raskaista kuljetuksista kuorma-autoilla ja rekoilla.

On tunnettava kuljettajan työ

Kuljettajasta siirryin vähitellen ajojärjestelijän tehtäviin, joita olen tehnyt vuodesta 1999. Täällä on ollut tapana katsoa ajojärjestelijäksi talon sisältä joku hyvä, koulutuskelpoinen kuljettaja. Ajojärjestelijähän on kuljettajien "pomo" ja hän suunnittelee kuljettajien ajovuorot ja jakaa kuljetukset. Mitään varsinaista ammattikoulutusta minulla ei ajojärjestelijän tehtäviin ole, eikä sitä Kelpokuljetuksessa ole kenelläkään muullakaan. En tiedä ketään, joka olisi kouluttautunut ajojärjestelijäksi. Olemme kaikki entisiä kuljettajia.

Kyllä ajojärjestelijän on tunnettava kuljetukset ja kuljettajan työ. Kuljettajia ja reittejä on sen verran paljon, ettei niitä osaa oikein järjestellä, jos ei ole minkäänlaista tuntumaa kuljettajan työhön. Kuljettajana sain hyvän pohjan ajojärjestelijäksi, sillä kuuden vuoden aikana ajoin kaikkia reittejä. Yleensä kuljettajat ajavat meillä omia vakioreittejä, mutta minulla ei niitä koskaan ollut, sillä olin loma- ja sairaslomasijainen. Ajoin niitä reittejä, joilta puuttui kuljettaja tai ajettiin ylimääräinen keikka. Koska tunsin kaikki reitit, minusta oli helppo tehdä esimies. Reitit ovat itse asiassa aika hyvin päässäni. Vanhat työkaverit ja esimiehet saattavat edelleen tulla kyselemään suoraan minulta, kun he eivät löydä koneelta reittiä tai missä jokin yritys on.

Kesän alla meille usein sanotaan, että ottakaa tänne joku lomien ajaksi, mutta ei tähän niin vain oteta ketään. Tämä on kyllä sellainen työ, että se on opittava käytännössä. On vaikea ottaa ketään suoraan koulunpenkiltä, sillä kaikki ongelmatilanteet pystyy ratkaisemaan parhaiten, jos tuntee tämän alan oman kokemuksen kautta. En uskaltaisi päästää ketään järjestelemään kuljetuksia täällä, jos hän ei ensin olisi tehnyt töitä kanssani muutamaa kuukautta. On sen verran suuri riski, että asiakas on tyytymätön ja siirtyy muualle.

Postissa ja muissa isoissa yrityksissä on varmasti helppo nousta ylöspäin, kun on rehti ja hoitaa työnsä kunnolla. Meillä on sellainen henki, että jos hoitaa työnsä hyvin, pääsee varmasti eteenpäin parin kolmen vuoden päästä. Meillä on hyvät esimiehet, ja uskon, että jos he pääsevät eteenpäin, he vetävät myös muut mukaansa. Tunnemme kaikki toisemme, sillä olemme olleet täällä töissä siitä asti, kun aloimme käydä kesätöissä.

Posti kulkee ajallaan

Meitä on kolme ajojärjestelijää, ja teemme töitä kolmessa vuorossa. Sitten on vielä yksi ylimääräinen ajojärjestelijä, joka astuu remmiin, kun joku on lomalla tai sairas. Jos tarvitaan lisää ajojärjestelijöitä, luulen, että on valmiiksi katsottu joku hyvä kuljettaja, josta koulutetaan ajojärjestelijä.

Aamuvuoro on 3.00 - 11.30, päivävuoro 8.30 - 17.00 ja iltavuoro on 11.00 - 20.00. Jokaisessa on vähän erilaisia tehtäviä. Aamulla vastaamme siitä, että päivän jaettava posti lähtee jakajille. Päivävuorossa teemme kalustoon liittyviä tehtäviä kuten huoltoa, suunnittelemme työvuoroja ja hoidamme laskutusta. Vastaan myös valituksiin. Hätätilanteessa saatan itsekin lähteä hakemaan kuljetusta, mutta aika harvoin. Illalla on vuorossa postin haku konttoreista ja yrityksistä. Seuraavana päivä lajiteltu posti viedään jakajille.

Vastaamme Postille siitä, että posti kulkee päivittäin ajallaan ja virheittä. Työssäni seuraan päivittäistä operatiivista toimintaa, ja huolehdin siitä, että kuljetukset toimivat ajallaan aikataulujen mukaan. Katson, että kuljettajia ja autoja on riittävästi. Autojen on lähdettävä tiettynä aikana, ajettava sovittua reittiä ja vietävä kuljetettavat tavarat oikeaan paikkaan. Jos autoja ei ole riittävästi tai jos kuljetettavaa tavaraa on tavanomaista enemmän, huolehdin sitä, että autoja ja kuljettajia saadaan lisää.

Vastaamme myös autojen huolloista ja huolehdimme "poikien" eli kuljettajien hyvinvoinnista ja ongelmista. Jos joku kuljettajista sairastuu, on tälle löydettävä nopeasti sijainen, sillä Postin kuljetukset on hoidettava joka päivä. Työ on todella monipuolista, sillä päivittäin hoidan satoja erilaisia tehtäviä. Postin logistiikka eroaa siinä mielessä muusta logistiikasta, että se on hyvin aikataulutettua. Missään toisessa työpaikassa ei varmasti kuljetuksilla ole aikatauluja lähes viiden minuutin tarkkuudella.

Yksikään reitti ei saa myöhästyä. Jos kuljetus ei ole aikataulussa ja myöhästyy pari tuntia, 30 postinkantajaa joutuu jakamaan postin myöhässä. Kantajat tekevät työn ylitöinä ja ihmiset ovat tyytymättömiä, sillä päivän posti ei tule totuttuun aikaan. Neljältä lähtevä auto nappaa kirjeet kyytiin ja ajaa logistiikkakeskukseen, josta se ottaa paketit ja jatkaa esimerkiksi Hankoon. Takaisin tultaessa kuljettaja noutaa postia konttoreista, vie posteja yrityksiin ja asiamiesposteihin.

Kuuteen mennessä autot ovat lähteneet kierroksilleen, minkä jälkeen pidämme palaverin Postin esimiehen kanssa ja katsomme, menikö aamulla kaikki niin kuin piti. Joskus kuljetettavaa on enemmän kuin autoja, esimerkiksi postimyyntiluetteloita ja mainoksia, joille on järjestettävä kuljetus. Järjestän ylimääräiset autot ja niille kuljettajat ja he lähtevät lisäkierroksille, jotta kaikki saadaan kuljetettua. Kahdeksalta aukeaa Postin tilauskeskus, josta tulee lisää kuljetuskeikkoja.

Kymmenen jälkeen päivävuoro tulee töihin. Puolenpäivän jälkeen on vuorossa pakettien jakaminen Posteihin, joista ne voidaan noutaa neljän jälkeen. Iltavuorossa hoidetaan postin nouto konttoreista lajiteltavaksi. Joistakin yrityksistä haetaan päivän posti. Seuraavana päivänä on sitten vuorossa taas uusi kierros.

Jouluposti on ilman muuta kaikkein raskain ja työteliäin aika. Pari kuukautta ennen joulua on kaikkein kiireisintä. Silloin on huonot kelit ja hirveät ruuhkat. Pakettia pukkaa toisensa päälle koko ajan. Joulukiireet lakkaavat pari päivää ennen joulua, ja rauhallista kautta riittää tammikuun puoliväliin.

Tietotekniikka ja kiire hallittava

Ajojärjestelijä tekee työtään enimmäkseen päätteen ja puhelimen kanssa. Tietokone on tärkein työväline, jossa on yli tuhat erilaista reittiä.Ongelmatilanteessa selvitän koneen avulla, missä kiikastaa.
Tietokone kehittyy koko ajan. Nykyisin asiakas voi seurata oman pakettinsa kulkua koko ajan netissä. Tekniikka on kehittynyt todella paljon viimeisen kolmen neljän vuoden aikana. Vanhat kuljettajat ovat välillä ihmeissään, että osaammeko todella käyttää kaikkia laitteita.

Tietotekniikkaa on osattava, sillä se on tärkeä työväline. Meilläkin on täällä monta hyvää kuljettajaa, jotka haluaisivat opetella ajojärjestelijän tehtäviä. He eivät ole pitäneet tietokoneista, eikä tässä selviä ilman päätettä. Tietokoneen ajokorttitaidolla pärjää vallan hyvin. Exceliä käytän aika paljon, mutta netistä tulee haettua paljon tietoa, kuten yritysten yhteystietoja ja osoitteita. Aika hyvin tässä pärjää, kun osaa perusohjelmat. Sitten on vielä erilaisia tiedonsiirto-ohjelmia, joihin koulutetaan erikseen.

Kyllä ajojärjestelijän on osattava hallita muita, ja kun on tarvetta, on osattava puuttua vahvalla kädellä ongelmiin. Luontaista johtamistaitoa tarvitaan, sillä minullakin on alaisena 120 kuljettajaa. Paineensietokyky ja järjestelykyky ovat tarpeen.

Tämä on vuorotyötä, eikä siirtyminen vuorosta toiseen ole aina aivan helppoa. Varsinkin iltavuorosta aamuvuoroon siirtyminen on vaikeaa. Vuorokausirytmi saattaa välillä olla aika sekaisin. Yhtä vuoroa teemme viikon kerrallaan, ja työvuorot saamme sopia aika vapaasti. Väitän, että kiire ei rasita, mutta on pystyttävä mukautumaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin.

Tuntuu hyvälle, kun kaikki on hoidossa, kun kuljetukset toimivat ja kuljettajat ovat tyytyväisiä, eivätkä asiakkaat valita. Sitten joskus kun asiakkaalta tulee kiitosta, tuntee, että se tulee todella syvältä ja innostaa ponnistamaan entistä enemmän ja kannustamaan muita. Työ on ollut sen verran mukavaa ja hyvät työtoverit, etten ole tullut ajatelleeksi hakeutuvani muualle töihin. Työssä oppii koko ajan uutta, ja meitä osaava joukko.